Ετικέτες

, ,

Στη νότια πλευρά της ακρόπολης του Ιτς Καλέ βρίσκεται το κτήριο όπου εικάζεται ότι ήταν η «πυριτιδαποθήκη» του Αλή Πασά.
Εκεί στον ειδικά διαμορφωμένο αυτό χώρο, πιστεύεται ότι φυλάσσονταν τα πολεμοφόδια που ήταν απαραίτητα για την υπεράσπιση της ακρόπολης και του Σαραγιού του Πασά της πόλης μας.

Στο εσωτερικό του το κτήριο έχει μια σειρά από μακρόστενα δωμάτια καθώς και ένα μονόχωρο υπόγειο που καλύπτεται με θόλο.


Η πυριτιδαποθήκη του Αλή έγινε ευρύτερα γνωστή από μια ιστορία που λέγεται ότι διαδραματίστηκε εκεί τον Γενάρη του 1822, λίγο πριν τα σουλτανικά στρατεύματα σκοτώσουν τον Πασά της πόλης μας.
Μας την περιγράφει ο Κώστας Νικολαΐδης στο βιβλίο του για τα Γιάννινα:
«Ήταν οι τελευταίες μέρες του πολιορκημένου Αλή. Σαν έπεσε στα χέρια του Χουρσίτ το εξωτερικό φρούριο και η βορεινή ακρόπολη, κλείστηκε στο Ιτς Καλέ. Του απόμειναν μόνο 20 άντρες. Ο Θανάσης Βάγιας και η Κυρά Βασιλική.
Σε τούτα τα χαλάσματα που βλέπομε τώρα, που ήταν το χαρέμι του και συνέχεια οι αποθήκες, τα υπόγεια και τα λαγούμια, στη μεγάλη μπαρουταποθήκη εσώριασε κασόνια γεμάτα με μπαρούτη. Και στην πόρτα της αποθήκης, όπου πύλη ιδιαίτερη για τους στρατιωτικούς, έβγαινε λίγο πιο κάτω από την πλατεία «Κατσαντώνη», όρισε φύλακα άγρυπνο τον πιστό του Σελήμ Τσιάμη να κάθεται μ’ ένα αναμμένο φανάρι στα χέρια. Και δίπλα του οι σωροί βουνό της μπαρούτης.
– Δε θα φύγεις από την αποθήκη, παρά μόνο όταν ιδείς το κομπολόγι ταυ Βεζίρη.
Ύστερα ο Αλής μήνυσε στο Χουρσίτ:
– Άν κάνεις και θελήσεις να προχωρήσεις για το Ιτς Καλέ, φωτιά βάζω και ανατινάζω το Κάστρο. Στείλε άνθρωπο σου, να ιδεί με τα μάτια του το τι θα γίνει.
Στο μπαρουτ – χανέ έστειλε άνθρωπο του ο Χουρσίτ. Τον κατέβασε ο ίδιος ο Αλής στα υπόγεια του Κάστρου. Οχτακόσια βαρέλια μαύρη μπαρούτη και 150 κασόνια γεμάτα φυσίγγια.
Τα είδε ο απεσταλμένος. Είδε και στην είσοδο τον Σελήμ Τσιάμη με το αναμμένο φανάρι.
Ο Αλής τράβηξε από το ζωνάρι την πιστόλα, τη γύρισε κατά τη μπαρούτη και έκανε πως θα πυροβολήσει. Ο άνθρωπος του Χουρσίτ, παράλυσε από το φόβο.
Ο Αλής γελώντας σαρκαστικά του είπε:
– Αν ο Χουρσίτ αφήσει το εξωτερικό Κάστρο, τραβηχτεί στο Πέραμα και μου φέρει την αμνηστεία, φεύγω κι εγώ, θα πάω στην Ανατολή να ζήσω. Αλλιώτικα τους πύργους και τα παλάτια μου με όλο τους το έχει, τα τινάζω στον αέρα.
Ο Χουρσίτ δέχτηκε, με τη συμφωνία να φύγει ο Αλής στο νησί μέχρι να του φέρει το φερμάνι της αμνηστείας από το σουλτάνο.
Ο Αλής με 12 άντρες και την Κυρά Βασιλική, από τη σκάλα πίσω από το Φετιχιέ τζαμί, κατέβηκε στη λίμνη, μπήκε σε βάρκα και κλείστηκε στο μοναστήρι του Παντελεήμονα.
Στο τέλος όλα ήρθαν ανάποδα στον Αλή.
Το κομπολόγι πήγε στα χέρια του Χουρσίτ και ο ίδιος ο Χουρσίτ το έδειξε στο Σελήμ Τσιάμη».

Έγχρωμη χαλκογραφία των W. Davenport και G. Hunt, που αναπαριστά τη παράδοση στο Σελήμ Τσιάμη του κομπολογιού (ή του δακτυλιδιού) του Αλή Πασά. (από το βιβλίο του Α. Παπασταύρου «τα Γιάννενα του 19ου αιώνα»).

Advertisements